Recenzie Visează androizii oi electrice? de Philip K. Dick

Titlu: Visează androizii oi electrice?

Autor:  Philip K. Dick

Editura:Nemira

Număr de pagini: 216

Disponibilă: Nemira

„Un impuls electric, scurt şi rapid, generat de alarma automată a orgii de senzaţii, amplasate lângă pat, îl deşteptă din somn pe Rick Deckard. Surprins – întotdeauna îl surprindea trezirea pe neaşteptate –, se dădu jos din aşternut şi se întinse să-şi dezmorţească mădularele, îmbrăcat aşa cum era, în pijamaua lui multicoloră.”

N-ați auzit niciodată de acest roman? Chiar deloc? Nu vă pare cunoscut numele? Sau n-ați încercat nicio carte de Philip K. Dick? Atunci nu știți ce ratați. Do androids dream of electric sheep?  reprezintă o capodoperă a SF, iar dacă n-ați știut asta până acum , înseamnă că nu vă place genul SF sau n-ați auzit niciodată de vestitele romane a lui Philip K. Dick.

În urmă cu ceva timp tot auzeam de Philp K. Dick și de romanele lui excelente, îmi era recomandat în colo și în coace. Toată lumea spunea să-i citesc măcar o carte , dar n-am pus mâna niciodată pe un romn de al său, până acum și pot să spun că nu-s dezamăgită.

Pentru cei care nu știu nimic despre carte descrierea este următoarea:

Milioane de fiinte au pierit in razboiul nuclear, specii intregi au disparut si omenirea s-a facut nevazuta. Unele companii s-au specializat in simulacre cu un grad ridicat de realism: cai, pasari, pisici si chiar… oameni? Androizii sunt atat de sofisticati, incat uneori e imposibil sa-i deosebesti, asa ca guvernul ii interzice pe Pamant. Rick Deckard are misiunea de a-i descoperi pe cei falsi. Numai ca ei riposteaza…

Cartea tratează un subiect foarte sensibil, despre cum omul vrea să fie cel mai puternic, demiurg peste toate creațiile. Să-L întreacă pe cel care a creat lumea. Încearcă să facă tot posibilul să conducă, să aibă câte mai multe persoane în subordine și să-i respecte ordinele. Dorința de a fi un creator atotputernic îl îndeamnă să facă lucuri prosteșți. Puterea de a avea cât mai mult și fără număr îl face să uite aspectele sale omenești.

Philip K. Dick scrie ingenios , pe înțelesul tuturor. Ne prezintă într-un mod foarte sumbru adevărul despre  mintea omului și ce se petrece în interiorul nostru în momente limită. Dialoguri indeidte, descrieri care ne ajută să înțelegem cum se simt persoanjele în momentele de criză și învățături pentru a ne descurca cu lumea meschină care ne înconjoară.

Omenirea a ajuns să construiască copii fidele ale oamenilor și a animalelor, încât nu-ți vei da seama care sunt diferențele între viețuitoare și pachete de circuite. Nu vei sesiza nici când va trece un om pe lângă tine că el este un circuit, o mașinărie creată de om. Androzii sunt așa perfecți încât nu vei realiza că sunt difeiți de tine , deoarece asemănarea este izbătoare.

Personajul principal Rick Deckard este un bărbat care are rolul de a descoperi andorizi care se află pe pământ, o misiune foarte grea și nu poate fi îndeplinită de orcine. Mereu conștiința îl doboară, însă îți amintește că distruge oamenii din circuite care fac tot posibilul să se strecoare a fi normali. Însă așa de bine încearcă să se camufleze încât nu-ți dai seama că sunt androizi. Însă își dă seama că nu sunt oamenii adevărați și că merită înlăturați.

În mare parte această este povestea romanului. În mare parte autorul construiește persoanejele și universul din care în jurul lăcomiei, a bogăției și a dorinei de conduce cât mai mult. Iar acest lucru se obeservă la fiecare persoanaj în parte și modul prin care doresc să ajungă acolo este unul chiar diabolic.

Cartea este scrisă în anul 1968, dar evenimetele au loc în anul 2000. Oamenii au creat androizii așa perfecți , încât ca să fie descoperit trebuie să fie făcute teste foarte amănunțite pentru a  fi diferențiați. Sunt depistanți prin epatiile care le emit  deoarece ei reacționează diferit la anuminte aspecte ale vieții, deoarece ei nu vor plânge nicioadată sau nu vor fi niciodată mișcați de evenimtele care iar face pe oamenii să se întristeze sau să plângă.

În final vă recomand cartea pentru a vedea diferențele între oamenii și androizi. Să vezi cât de importatnt să te mulțumești cu ceea ce ai și niciodată să nu îți dorești mai mult, deoarece roata se va întoarce și nu vei reuși niciodată să redevii cine erai. Vei ajunge o personă avidă de putere care nu va avea pe nimeni alături de el și care va fi mereu singur , mereu în grijă.

– Trăirile mele de azi cuprind o stare depresivă, combinată cu un complex de vinovăţie, pe durata a şase ore, zise Iran.

– Poftim?! Cum aşa? Opţiunea ei dădea peste cap întreaga menire a orgii de senzaţii. Nici n-am ştiut că poţi forma una ca asta! rosti, sumbru.