Recenzie Marţianul de Andy Weir

Titlu: Marţianul

Autor: Andy Weir

Editura: Paladin

Anul apariţiei: 2015

Număr de pagini: 424

„Sunt sigur că va trebui să ajustez cursul în timp ce mă deplasez efectiv. Niciun plan nu rezistă după primul contact cu inamicul.”

Dragi cititori, dacă n-ați citit încă această carte nu știți ce pierdeți! O carte care te învață multe și îți prezinta interesul omenirii de a salva viața unui om care a rămas pe Marte în urma unei furtunii pe această planetă. Și cel mai interesant la aceast roman e cum se descurcă acest om pe o planetă nelocuită și reușește într-un final să se întoarcă pe Terra.

Am auzit de Marțianul de Andy Weir prima dată în blogosfera blog-rilor românii aducându-i cuvinte de laduă cărții , cât și filmului care se aseamnă destul de bine cu cartea. Acest lucru m-a intrigat foarte mult și mi-am dorit să citesc această carte cât mai repede posibil. Și în cele din urmă dorința mi s-a îndeplinit și pot să vă transmit că am terminat-o în aproximativ două zile.

Când vei intra în acest univers nu vei ieși foarte repede din el, fiindcă te uimește prin complexitatea construită și informațiile utile care le transmite autorul cu ajutorul personajului principal. La final vei avea cunoștințe din chimie, fizică , botanică, nave spațiale și multe altele care le veți descoperi pe parcursul romanului.

Membrii echipajului Ares 3 ajung pe Marte pentru o misiune programată să dureze două luni, dar o furtună puternică le dă planurile peste cap și sunt nevoiți să părăsească planeta după doar câteva zile. Însă numai cinci dintre cei șase membri ai echipajului se vor lansa spre Pământ. Mark Watney, pe care ceilalți îl cred mort, rămâne singur, cu resurse limitate de apă și de hrană. Și astfel pornește într-o uimitoare cursă pentru supraviețuire, reușind să facă ceea ce nimeni până atunci nu ar fi crezut că este posibil pe o planetă fără viață. Inteligența și umorul, stăpânirea de sine și ingeniozitatea îl vor ajuta pe Watney să facă față rând pe rând problemelor aparent insurmontabile. Dar va reuși el să se întoarcă teafăr pe Pământ? Și de unde îi poate veni salvarea?

Tragedia lui Mark Watney este foarte bine conturată și încărcață de mult sarcasm. Îți poți da seama că acțiunea se desfășoară rapid , cu ajutorul sarcasmului, și vei râde până la sfârșitul cărții cu gura pâna la urechi lucru care te face să uiti de greutățile protagoniștilor.

Îți vei da seama prin ce trece astronautul nostru pe Marte. Va încerca să raționalizeze mâncarea până se vor face cartofii. Și o să vă întrebați cum să se facă cartofii pe planeta asta pe care nu e nici urmă de societate? Păi, protagonistul nostru ingenios cultivă cartofii pe planeta asta și chiar îi merge, reușind să-i facă să crească și ajunge să se ghiftuiască cu ei, până ajunge echipajul după el. Ce să mai! Uite așa am învățat să cultiv cartofi pe Marte, în caz că voi rămâne vreodată voi rămâne pe această planetă , voi știi să mă descurc.

Ce pot să mai spun despre această carte? Am citit-o foarte repede, chiar dacă are foarte multe informații din domeniile fizice, chimice, botanice și spațiale, care te ajută să-ți îmbogătești cunoștințele pe care le ai despre aceste domenii. După ce vei termina de citit romanul îți vei da seama că ai rămas cu multe lucruri importante, care îți vor folosi mai mult sau mai puțin în viață, însă îți vor fi folositoarea , dacă chiar vrei să le folosești cândva.

Încetul cu încetul îți vei da seama prin ce trece protagonistul nostru Mark, un simplu om care are nevoie să vorbescă cu cineva și n-are cum . Însă găsește o metodă de a vorbi cu oamenii de pe Pământ, dar cum reușește acest lucru vă las pe voi să descoperiți.

Andy Weir știe să te țină în priză și să te uimească prin răsturnările de situație foarte bine construite. Scrie palpitant, te ține în priză și te enervează pagină cu pagină, din cauza întâmplărilor la care îl supune pe protagonistul nostru. Modul de scriere este fascinant, nu te lasă deloc în pace. Vei realiza că nu poți lăsa cartea din mână până la ultima pagină, ca să afli ce sa întâmplat cu marțianul nostru (dacă o ajuns întreg acasă sau nu).

Cum să vă mai atrag în lumea lui Mark ca să aflați ce i se întâmplă? Simplu. Dacă doriți să aflați cum să cultivați cartofi pe Marte cititți această carte, cum să reparați radiouri și antene ca să puteți vorbi cu cei de acasă, veți afla în această carte. Și sunt mai multe lucruri frumoase la romanul ăsta plin cu fraze sarcastice și întâmplări pline de îngrijorare și lucruri care i se pot petrece orcui.

Dacă tot a apărut filmul, nu mai bine citiți cartea și apoi îl vizionați? Pentru că o să aveți o satisfacție mai mare, pntru că veți fi singuri care veți vedea diferențele dintre film și carte , iar lucurile acestea o să vă de un plus de imaginație, fiind că veți fii cu un pas înaintea tuturor și le veți da peste nas cu noi amănunte care vor facea acțiunea mai complexă și ușor de înțeles.

Vă recomand cu inima deschisă Marțianul de Andy Weir pentru că are de toate de la intrigă la răsturnări de situație excelente, de la informații utile la lucruri care îți vor folosi mereu, faze care îți pot da lacimi de întristare , însă completate cu răspunsuri ironice și mult sarcasm care te v-a face să râzi. Aceste elemente ale romanul îți vor stârni curiozitatea de a citi mai departe, un lucru foarte important la un roman de genul acesta. Abia aștept să văd și filmul pentru a vedea asemănările și deosebirile.

„Odată ce-am ajuns acolo, m-am simţit niţel mai încrezător. Toate erau cum le lăsasem. (La ce m-oi fi aşteptat? Să-mi fure marţienii catrafusele?”

[12.04] JPL: […] Tot ce tastezi e trimis live peste tot în lume.

[12.15]WATNEY: Uite! O pereche de ţâţe! -> (.Y.)”