Recenzie În spatele blocului de Mara Wagner

Titlu: În spatele blocului

Autor:  Mara Wagner

Editura:Nemira

Număr de pagini: 264

Disponibilă: Nemira

Terminară de mâncat aproape toţi în același timp și clinchetul lingurilor pe blidele metalice fu înlocuit de zgomotul de vase trântite în chiuvetă de patru perechi de mâini de copii și patru „săru’mâna pentru masă“ urmară rostite unul după altul. Apoi copiii dispărură să se pregătească de culcare.

În spatele blocului de Mara Wagner este povestea unei întregi generații care a trăit sub semnul comunismului. Având foarte multe restricții și foarte multe lucuri de respectat, care adolescenții și copii din ziua de astăzi nu cred că ar mai putea face față. O carte care prezintă copilăria în vremea comunismului și cum aveau loc importantele evenimente din viața personajelor principale.

O carte va stârni foarte multe amintiri celor care s-au născut în perioada comunistă și au copilărit mai excat în această perioadă istorică. Îți vor aminti cu multă nostalgie despre multele aventuri din copilărie și cum își petreceau vacanțele și cum erau raționalizate toate lucrurile.

Pentru cei care nu știu nimic despre carte, descrierea este următoarea:

Pentru toți copiii din anii ’80, în spatele blocului începea o lume în sine, cu jocuri, prietenii, cutume și reguli proprii. În spatele blocului îți dădeai întâlnire prin bilețele trimise „cu poșta“ prin prieteni și „ți se cerea prietenia“, tot acolo săreai coarda, jucai elasticul, leapșa, hoții și vardiștii. Pentru mulți dintre adulții de azi, mare parte din copilăria și adolescența în comunism s-a petrecut în spatele blocului, nu doar la cozi pentru alimente pe cartelă și învățat pentru examenul de treaptă. În spatele blocului nu erau parcările pline de mașini de azi, erau comunități de copii mai mari și mai mici, de adulți și bătrâni, o lume a socializării greu de înțeles pentru indivizii solitari ce am ajuns douăzeci și ceva de ani mai târziu.

În romanul Marei Wagner imaginile gri ale ultimei perioade comuniste, cea ținută minte mai ales pentru lipsa de alimente, căldură și curent, sunt străbătute de culori vii și o doză sănătoasă de optimism. Un roman pentru tinerii de atunci și pentru tinerii de azi, pentru reamintire și pentru ținere de minte, despre viața obișnuită a unei adolescente ce se descoperă pe sine într-un univers care pare să-i scape de sub control.

O carte care o vei citi într-o zi dacă vrei să ai o lectură nouă , diferită, dar plină de informații despre o perioadă istorică zbuciumată a României. O carte careo vei termina în câteva ore dacă te va capta printre paginile ei. O carte care prin simpla ei construcție te va fascina și îți va descrie o nouă lume de care doar ai auzit.

Cei care au peste 40 de ani cu siguranță se vo regăsi între paginile acestei cărți prin simplu fapt că își vor aminti cu nostalgie despre vremea copilăriei lor. Cum au trăit ei în aceea perioadă, modul cum erau crescuți și felul cum trebuia să te comporți . Să fii atent la fiecare colț să nu se întâmple ceva neplăcut ție și familiei tale.

În centrul acțiunei o avem pe Maria, o fată de treisprezece ani, care nu știe ce vrea de la viață, încă neștiutoare în lumea care o înconjoară. Mereu neliniștită sau prea zburdalnică. O fată care n-are pasiunii care să-i ocupe timpul și mereu este pierdută  pe gânduri. Nu-i place să citească, dar îi place muzica, care o ascultă cam rar. Are pritenii, dar uneori este constrânsă de unele evinemte din jurul ei să vorbească și cu alți.

Lucurile centrale ale cărți sunt cozile interminabile , mașinile care circulau odată la nu știu câte zile, strângerea de cartofi la începutul anului școlar sau strictețea profesorilor. Relațiile de famile de familie sunt reci, distante care par ciudate, nelalocul lor. Parinții uită de copii, care umblă mai mereu cu prietenii lor, ei fiind ocupați cu treburi. Filme dublate, desenele de duminică seara și muzica veche care era trecută din mână în mână.

Stilul autoarei este ușor de parcurs, care nu vei întâlni impedimente.. Te fascinează și nu vei reuși să pleci din lumea ei până nu vei ajunge să vezi ce s-a întâmplat cu personajele principale. Modul de a transpune idei care te vor face să înțelegi cât de imporantant este lucrulul care îl ai lângă tine până nu-l pierzi.

În spatele blocului este o carte bazată pe foarte multe informații care sunt esențiale pentru cei care vor să afle cât mai multe despre lumea comunistă și modul în care trăiau oaminii în acei ani aprigi ai istoriei. Despre faptul că unele din lucurile care noi le cumpărăm foarte ușor la fieare pas, atunci erau imposibile și dacă apăreau trebuia să aștepți foarte mult timp să le obții.

Pentru cei care n-au prins vremea cartelelor și a pionerilor, aceste lucruri par de necrezut. Pentru cei care au mai citit cărți despre acest subiect vor crede că Maria este copilul specific perioadei interbelice specific literaturii române. Copii care par fericiți fără griji și care sper într-un viitor mai bun, care speră la o îmbrățișare caldă din partea mamei și abia așteaptă vacanța la bunici.

În final vă recomand să citiți cartea care ne vorbește despre o lume cu totul deosebită fără telefoane sau calculatoare, unde lumea părea mai fericită și mai împlinită. O filă de istorie importantă a românilor, dar mai ales a copiilor acelor vermuri. V-o recomand.

Copiii fuseseră cei care se împrieteniseră primii, apoi, treptat, deveniseră și adulţii mai apropiaţi. Făceau revelioane împreună, sărbătoreau diverse ocazii și se întâmpla de multe ori ca cei mici să rămână peste noapte la etajul doi sau la parter, când nu se puteau despărţi după prea multă joacă.

Reclame

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )