Interviu cu Ana Rotea

20616247_1923934534515008_305343627_o

Bună. Îți mulțumesc că ai acceptat să-mi răspunzi la întrebări. Pentru început cine ești? Ce hobby-uri te reprezintă?

Bună. Îți mulțumesc și eu pentru invitație. Sunt Ana Rotea, autoare de cărți pentru copii. În privința hobby-urilor nu te pot uimi, din păcate, căci nu excelez în ceva anume. Citesc, dar nu cât mi-aș dori, călătoresc insuficient, tot mai rar ies cu bicicleta căci nu am unde, limbi străine studiez, dar abandonând mereu una pentru alta, colecția de timbre zace aruncată deasupra bibliotecii… Aș zice că pasiunea mea e difuză și că nu se poate concentra într-o activitate anume, într-un adevărat hobby.

Cum te simți când îți așterni gândurile pe hârtie?

Depinde de gânduri. Dacă sunt poznașe, starea de veselie durează mai mult când mai și scriu despre ea. Dacă sunt grave, sentimentele care le-au generat nu capătă neapărat o mai lungă durată, dar devin mai intense când le exprim în scris. Cred că scrisul, că e vesel, că e trist, te face mai conștient față de tine.

Cărțile tale sunt o parte a sufletului tău, pentru cei care nu știu nimic despre ele cum le poți descrie?

Pentru că scriu pentru copii, am ales să arăt în cărți partea veselă a firii mele. Am gândit că deja tratăm temele grave în literatura pentru publicul adult și se face tot mai mult asta și în literatura pentru copii. E clar că nu trăim într-o lume perfectă și că e necesară o imunizare a tinerilor inclusiv prin literatură împotriva dificultăților vieții, dar e posibil să facem asta și prin râs.

20614049_1923934377848357_313700214_n.jpg

Cum te simți când un cititor îți apreciază munca? Și mai ales când citești o recenzie pozitivă?

Desigur că asta e marea satisfacție atunci când decizi să publici: să fii apreciat ca autor. Primesc în continuare cu aceeași bucurie aprecierile, indiferent de momentul în care ele mă surprind. Dacă recenzia sosește când mă scald deja în mândria de a fi scris ceva fain, ea este o confirmare binevenită. Dacă mă găsește într-una dintre mult mai comunele mele faze de modestă muncitoare, cu atât mai bine!

20613995_1923934341181694_1823465399_n.jpg

Care sunt elementele sau evenimentele din care te inspiri pentru cărțile tale?

Am avut mereu o imaginație îngrijorătoare. 🙂 Pe ea mă bazez, așa că întâmplările din cărți sunt inventate în mare proporție. Dar dispun și de un bun simț al observației și de o serioasă capacitate empatică, drept pentru care pot să pătrund în lumea copiilor și să scriu de acolo: copiii mă inspiră major.

Ce reprezintă scrisul pentru tine? Ne poți spune ce te-a determinat să scrii?

Scrisul a fost o salvare, ceva de care m-am agățat cu mintea mea în perioadele mele mai sumbre din viață. Acum, când teoretic aș putea să fac din scris principala mea activitate, scrisul se simte mereu ca o vacanță, oricât de intens aș scrie uneori.

Știu că ești intrată de foarte puțin timp în această lume a scriitorilor, dar ne poți spune care este cea mai semnificativă lecție pe care ai învățat-o ca scriitoare sau care sunt primele tale concluzii în privința scrisului?

Se spune că oricine poate scrie genial, dacă chiar și-o dorește și dacă alocă suficient timp scrisului. Experiența mea de cititor în primul rând și de scriitor mai apoi îmi spune că nu e chiar așa. Viața de om e prea scurtă pentru ca exercițiul îndelungat să suplinească absența… hai să nu spun a harului, a geniului, dar măcar a înclinației către scris.

Ai un program strict atunci când vine vorba despre scris?

Aș vrea să am, să ajung vreodată la nivelul la care scriu ca principală activitate. Dar la cum tind să meargă lucrurile pentru mine, se ivește mereu ceva legat de celelalte preocupări din viața mea, iar un program al meu de scris ține de domeniul fantasticului. Încă.

20623843_1923934431181685_1652321664_n.jpg

Știu că ai publicat recent cartea ta de debut, ce ne poți spune despre ea?

Că e veselă, isteață și că o iubesc. 🙂 La fel le iubesc însă și pe surorile ei, fiecare dintre ele meritându-mi efortul investit pentru a le duce la capăt.

Care sunt autorii care ți-au marcat scrisul sau te-au determinat să conturezi un roman și să-l publici?

Nu aș putea indica astfel de influențe. Desigur că tot ce am citit a lăsat o urmă asupra mea și astfel și asupra a ceea ce scriu, dar să sesizez o marcă determinantă a vreunui autor asupra mea nu pot.

Ce planuri ai pentru viitor? Ce ne vei pregăti în materie de cărți?

Plănuiesc să finalizez seria Detectivilor Aerieni, care este dedicată publicului tânăr. Am ajuns la volumul 3 al seriei și ar mai urma câte ceva. Dincolo de acest punct terminus planurile sunt nenumărate și vagi. Nu pot spune exact ce va urma seriei, pentru că este încă o surpriză și pentru mine.

În final, un mesaj pentru toți care ne urmăresc.

Să rămânem cu toții cititori, cum putem și cât putem de buni, dar cititori. Cred tot mai mult că doar așa ne vom descoperi un limbaj comun și vom ajunge să ne înțelegem între noi: prin lecturile care ne deschid mințile.

 

Vă mulțumesc,

Florinela

Lasă un răspuns

