Interviu cu KJ Mecklenfeld

1483358_1377223565866409_602662236_n.jpg

Bună! În primul rând îți mulțumesc pentru că ai acceptat să răspunzi la întrebările acestui interviu, în al doilea rând ne poți spune cine este KJ Mecklenfeld?

Cu multă plăcere, Florinela. Și eu îți mulțumesc pentru ocazia oferită de a vorbi despre mine.

Cine sunt eu? Ah, o întrebare foarte complicată, la care am să încerc să răspund pe scurt: m-am născut pe Planeta de Pluș, însă, după o întâlnire nefericită cu un vrăjitor malefic, am fost transformat din ursuleț de pluș în om. Acum trăiesc în Olanda și scriu cărți și povestiri pentru copii, aici la mine, în Biroul de Pluș.

Pe lângă pasiunea pentru citit și scris, ce alte pasiuni mai ai? Cum le-ai descoperit?

Am citit întotdeauna cărți, de când mă știu. Nu pot concepe viața fără cărți, cele de aventură în mod special. Pe lângă scris și citit mai am pasiunea fotografiei. Și mă mai dau în vânt după plimbări prin păduri. Fotografia am descoperit-o odată cu prima mea cameră fotografică, iar prin păduri bântui de când eram copil. Nimic pe lumea asta nu se compară cu foșnetul și mirosul pădurilor de brad.

Cum ai reușit să dai naștere celor două romane ale tale? Pentru cei care nu știu nimic despre ele le poți descrie în câteva cuvinte?

Dat naștere este bine spus, haha. Deși nu am născut nici un copil, îmi imaginez că scrierea unei cărți este pe undeva similară. Diferența ar fi că scrierea unei cărți durează de cele mai multe ori mai mult de 9 luni și că îți solicită mai mult mintea decât corpul. A, și copiii cresc, cărțile rămân aceleași.

În câteva cuvinte despre cărțile mele: scriu Aventurile lui Hendrik de Mol, un băiețel cam ciudat și cam singuratic, care reușește să intre în tot felul de încurcături din care învață lucruri noi, nu numai despre sine însuși. Îi place la nebunie pe Planeta de Pluș și este prieten pe viață cu ursulețul său jucărie care îl însoțește în toate aventurile. Un lucru-i sigur, ursuleții de pluș din lumea lui Hendrik de Mol nu sunt ce par a fi, adică nu doar niște jucării care își petrec viața uitate într-o cutie în pod. Sunt războinici încercați care au ca scop în viață protejarea copiilor cărora le aparțin.

17800048_1868624440059650_5483541944316451132_n.jpg

Ce evenimente, personalități sau lucruri care te fascinează ai ales pentru cărțile tale?

În primul rând mă fascinează jucăriile. De orice fel. Am o colecție întreagă, adunate din întreaga lume. Îmi povestesc din aventurile lor, așa că îmi sunt de mare folos. Apoi zborul în spațiu. Dar se vede și în cărțile mele, nu-i așa? Și apoi ar mai fi de menționat oamenii pasionați și talentați în același timp. Am o mare admirație pentru cei care reușesc să-și facă meserie din pasiune și talentul cu care sunt dăruiți. Și fiindcă scriu cărți, am să dau câteva nume de scriitori ai căror mare admirator sunt: Tolkien, Tove Jansson, Hayao Miyazaki (este creator de filme, dar până la urmă și un film are la bază tot o poveste) și J.K. Rowling. Atât Tove Jansson cât și Rowling au avut vieți dificile într-o primă fază. Ar fi putut liniștit să renunțe la vis și să ducă o viață lipsită de creativitate. Spre norocul nostru nu au făcut-o și așa ne-am ales cu două personaje nemaipomenite: Moomin și Harry Potter.

Următorul tău roman ce subiect vei aborda? Despre ce va fi vorba? Desigur pe lângă o continuare a aventurilor lui Hendrik de Mol.

Înainte de toate aș vrea să închei trilogia planetelor. Al treilea volum din Hendrik de Mol se va numi Planeta de Chihlimbar și probabil va fi ultimul din această serie. Mai am în plan o altă trilogie, pentru copii mai mărișori, însă deocamdată este în stadiu de proiect (deși am început să mă gândesc la ea cu mai bine de 10 ani în urmă, haha). Deocamdată construiesc lumea poveștii și personajele principale, așa că mă tem că nu pot să-ți spun prea multe despre ea. Între timp mai scriu povestiri scurte pentru copii. Am descoperit că îmi face mare plăcere. Ultima dintre ele tocmai a luat un premiu de creație literară care m-a făcut foarte bucuros. Îmblânzitorul de zmei se numește și îmi este foarte dragă, n-aș putea să spun exact de ce. Poate din cauză că am scris-o cu mare drag?

Cum este să scrii cărți pentru copii? Sau seria ta nu este dedicată doar copiilor?

Să scrii pentru copii înseamnă să te pui în mintea lor (nu să dai în mintea lor, haha, deși și asta poate fi distractiv câteodată, ca adult). Să îți readuci aminte cum este să fii copil, să vezi lumea cu ochi noi și să îți urmezi instinctele, fără a apela prea mult la rațiune. Da, copiii fac lucruri câteodată nebunești și lipsite de logică din punctul de vedere al adulților. De cele mai multe ori se termină totul cu bine, deși se mai întâmplă și contrariul.

Mda, aș zice că ceea ce scriu eu nu este doar pentru copii. Este și pentru adulții care și-au păstrat această însușire de a-și readuce cu ușurință mintea de copil.

Cum îi îndemni pe tineri să citească ? Ce cărți le-ai recomanda pentru a-și deschide apetitul pentru lectură?

Nu îndemn pe nimeni. Spun doar că cititul dezvoltă imaginația și creativitatea. Aproape toată lumea este creativă înr-un fel sau altul – chiar și un tâmplar, un bucătar sau o asistentă medicală sunt creativi în felul lor – dar cei care au o înclinație spre artă și literatură vor fi atrași mult mai mult de cărți decât ceilalți.

Cât despre recomandări de cărți, am pe website-ul meu câteva liste de cărți pentru copii. Cea mai populară dintre toate este lista mea de 100 de cărți pentru copii (http://www.kjmecklenfeld.nl/100-de-carti-pentru-copii/) pe care am actualizat-o de curând pe grupe de vârstă.

Ce părere ai despre lumea scriitorilor? Care sunt experiențele tale?

Din păcate nu pot spune prea multe. Fiind în Olanda, nu prea am contact cu scriitorii români. Am câțiva prieteni scriitori olandezi, dar nu vreau să fac o comparație. Olandezii sunt mai reținuți decât românii în comunicare, iar scriitorii, de orice naționalitate ar fi ei, sunt în marea lor majoritate bursuci. Ai nevoie de solitudine dacă vrei să scrii. Și mai trebuie să fii și solitar de felul tău pentru a putea duce o viață în care principala activitate se desfășoară într-un birou, departe de lume.

Cine te-a îndemnat să publici prima ta carte?

Nimeni. Am decis singur. Am vrut întotdeauna să scriu (măcar) o carte, dar abia odată ajuns în Olanda am reușit să-mi văd visul cu ochii. Au fost mai mult de zece ani de învățătură și experimente, nu s-a întâmplat peste noapte. Dar pe când eram copil am primit un mic îndemn de la profesoara mea de limba română, pe care nu l-am urmat. Nu am avut suficientă încredere în mine.

Pentru cei care vor să publice un roman ce sfaturi le-ai da din propria experiență?

Să fie perseverenți. Să nu se descurajeze.  Viața de scriitor nu este deloc ușoară, cel puțin la început. Și să termine întotdeauna ceea ce încep să scrie. Este foarte important.

Cum te simți când lumea te apreciază?

Ah, mă înfoi în blană de fericire, îți dai seama. Cea mai mare fericire a mea este să știu că aduc bucurie celor îmi citesc cărțile.

Pentru a încheia acest interviu transmite un gând bun și un sfat pentru cititori.

M-am dezobișnuit de a mai da sfaturi în viață. Este unul dintre lucrurile bune pe care le-am învățat de la olandezi. Ei nu dau sfaturi în viață, ci îți spun experiențele lor. Dacă ai ceva de luat din ceea ce spun ei, bine, dacă nu, nu. Așa că spun din experiența mea: atunci când îți găsești adevărata chemare în viață, nici una dintre dificultățile întâmpinate nu te întoarce din drum. Nici una dintre dificultăți și nimic din ceea ce spun cei din jurul tău. Este o liniște, o certitudine interioară care nu poate fi clintită. Mult succes tuturor celor care nu și-au găsit încă chemarea. Drumul nu este ușor, dar este plin de satisfacții.

Mulțumesc KJ Mecklenfeld pentru interviu și abia aștept să-ți citesc și următoarele cărți.

Cu respect,

Florinela

Un gând despre “Interviu cu KJ Mecklenfeld

Lasă un răspuns

