Recenzie Shantaram de Gregory David Roberts

Editura: All

Anul apariției:2016

Număr de pagini:900

Disponibilă: All

„Greselile sunt ca iubirile nefericite. Cu cat inveti mai mult din ele, cu atat iti doresti sa nu se fi intamplat niciodata.”

O carte uriașă care cu siguranță când o vei vedea te vei intimida și o vei lăsa în colțul cel mai îndepărtat al bibliotecii pentru a o citi când ai timp și chef pentru un asemenea roman uriaș.

Pentru cei fascinați de culturi, multe aventuri și o poveste de iubire pe care nu ați dori să se termine, atunci romanul Shantaram este pe gustul vostru. Să vă spun sincer pe mine una m-a uimit acest roman prin complexitatea sa și aventurile personajului principal.

„Mi-a luat mult timp și am străbătut aproape întreaga lume până am aflat ceea ce știu acum despre dragoste, despre destin, despre alegerile pe care le facem, însă esența acestor lucruri m-a lovit într-o clipă, în timp ce eram înlănțuit de un zid și torturat.” Așa începe halucinanta poveste a lui Lin (prescurtarea de la Lindsay), un australian evadat din închisoare și stabilit într-un oraș supraaglomerat de pe alt continent. Bombay-ul i-a devenit complice, ajutându-l să își piardă urma. Nemaiavând casă, familie sau identitate, Lin a fost nevoit să caute iubire și sens în mahalalele sărace, făcându-și între timp ucenicia în afaceri murdare.

Însoțit de ghidul și de bunul său prieten Prabaker, a pătruns într-o lume formată din mafioți și cerșetori, prostituate și sfinți, soldați și actori, indieni și expați, din haosul căreia s-au desprins două figuri clare. Prima îi aparține lui Khader Khan, șeful bandei mafiote care i-a cumpărat libertatea de la autoritățile indiene, un infractor cu vocație de filosof care i-a devenit treptat mentor. A doua este frumoasa Karla, o femeie periculoasă ale cărei trăiri sunt alimentate de secretele care o chinuie, pe de o parte, și îi dau o putere incredibilă, pe de altă parte. Această descindere în societatea subterană a Bombay-ului l-a aruncat pe Lin într-o succesiune de întâmplări enigmatice și sângeroase. Totul se complică iremediabil atunci când acceptă să intre într-un război care nu îi aparține și din care nu știe dacă va scăpa cu viață…

Personajul principal este un bărbat puternic, un fugar care este în continuă mișcare pentru a nu fi descoperit de autorități. Complexitatea cu care este construit atât Lin, cât și celelalte personaje este de o eleganță uluitoare. Te vei îndrăgosti iremediabil de ele și nu vei mai lăsa cartea din mână până la ultimile pagini.

Dacă aș descrie cartea în câteva cuvinte acestea ar fi viaţă şi moarte, iubire şi trădare, căsătorii şi înmormântări,deznădăjduire şi speranţă. Romanul este un mountage russe de sentimente care te pun și pe tine la încercare . Cu siguranță vei crede că romanul  aceasta este unul excelent, dar îți vei schimba părerea  și vei dori cu ardoare să citești continuarea.

Shantaram este defapt o file din viața autorului, un roman biografic, care te va purta prin întreaga lume: dintr-i închisoare de mare securitate, vei ajunge în lumea Bombay-ului și marea masă mafiotă din India, aceasta ar puținele destinați .

Această carte te va purta peste tot și nu se va feri să te lovească din plin așa cum viața ar face-o. Vei trece prin durere, iubire și violență, vă spun că o simțiți aceste sentimente ca pe propria piele, iar pentru acest lucru trebuie să vă cumpărați chiar voi cartea pentru a vedea și să simțiți ce  vă spun eu acum. Deoarece eu după ce am terminat de citit romanul am simțit că am trăit o nouă viață , iar când am dat ultima pagină am realizat câte învățături noi  am acumulat.

Cu greu poți vorbi de cartea aceasta. Prin modul în care este scrisă , aventurile și evenimentele relatate sunt cu totul incredibile. Cartea are o tentă filozofică, te va uimi prin complexitate, iar când vei dori s-o recomanzi cu siguranță vei avea doar cuvinte de laudă.

N-o să vă plictisiți deloc . Este o carte plină de acțiune, intrigă și multe  aventuri. Sinceră să fiu nu am cuvinte destule despre a vorbi despre acest roman. Și de aceea vă îndemn să citiți romanul deoarece merită, pe mine m-a schimbat. . Sper să vă placă și vouă. Mult spor la citit.

„Lumea e condusa de un milion de oameni rai, de zece milioane de prosti si de o suta de milioane de lasi. Noi, toti ceilalti, cei sase miliarde, cam facem tot ce ni se spune. Formula asta- un milion, zece milioane, o suta de milioane -reprezinta adevarul adevarat al politicii. Marx s-a inselat. Nu tine de clasa, pentru ca toate clasele sociale sunt controlate de aceasta elita. Aceasta ecuatie reprezinta cauza dominatiei si a revoltei. Este formula care a generat civilizatiile de pe planeta noastra in ultimii zece mii de ani. Ea a construit piramidele. Prin ea s-au pornit cruciadele. Ea a tarat omenirea in razboaie, dar tot aceasta formula are si puterea de a impune pacea.”