De vorbă cu Sergiu Someșan

11351146_488627817960654_8479040188263818364_n

Bună ziua, d-le! Vorbiți-ne despre d-voastră în câteva cuvinte.

Cel mai simplu ar fi să las pe alţii să mă prezinte: „Sergiu Somesan s-a nascut pe 8 decembrie 1954 în orasul Reghin, Judetul Mures, Romania. A urmat scoala primara in Teaca, judetul Bistrita-Nasaud si in Codlea, judetul Brasov. Liceul l-a inceput in Codlea si l-a terminat la Petrosani, unde a urmat trei ani cursurile Institutului de Mine din Petrosani. Intre 1972 si 1990 a ocupat mai multe functii, in cele mai diverse domenii: – topograf la Mina Dalja in Petrosani , merceolog, tehnician, armurier, electronist, instructor la un club de radioamantori, profesor suplinitor ( limba si literatura Romana), director la Casa de Cultura a Sindicatelor din Codlea. Sergiu Somesan afirma despre aceasta perioada a vietii sale ca fiind foarte importanta in formarea sa ca scriitor si ca in proza sa se regaseste experienta acumultata in acesti ani “de cautare”. Din 1990 pana in anul 2000 a ocupat mai multe functii in administratia publica locala, in cadrul Primariei Municipiului Codlea.”

De ce scrieți?

Aş putea răspunde printr-o întrebare: De ce respiri?

Când v-ați descoperit această pasiune? Și cum?

Atunci când am observat că obişnuitele compuneri de la şcoală atrag atenţia nu numai profesorilor mei ci şi colegilor de clasă.

4.Cine v-a îndemnat să scrieți?

Primul text cu adevărat literar l-am scris cred că prin clasa a şasea, când la revenirea din vacanţă, profesorului meu de atunci i-a plăcut atât de mult banala compunere despre cum mi-am petrecut vacanţa, încât l-a afişat la gazeta de perete, atrăgându-mi de pe atunci criticile celor care nu puteau să scrie, ci doar să critice.

De unde vă inspiraţi pentru cărțile d-voastră?

Ar trebui să răspund în ton cu ceea ce am mai spus de multe ori – într-o sticlă de Martini sau într-un tratat ştiinţific. Ar fi oarecum exact, dar, fără îndoială, că incomplet, aşa că mai pot adăuga: pe stradă, în vis, în călătorii şi uneori în alte cărţi (vezi povestirea Cele nouă miliarde de idei S.F.). Iar ca să precizez mai mult: Ca să scrii S.F. ai nevoie de o enciclopedie, câteva tratate ştiinţifice şi să bei multă, multă cafea. Ca să scrii Fantasy ajunge o sticlă de Martini şi o fereastră pe care să poţi privi cerul.

Cum vă simțiți când scrieți?

Fericit şi împlinit.

Unde vă simțiți în largul d-voastră pentru scrierea unui nou roman?

Într-o cameră puţin luminată şi la care să pot să închid uşa în urma mea. Ca să pot părăsi lumea banală de zi cu zi şi să intru în lumea fanteziei.

Ce gen literar n-aţi aborda niciodată?

Chiar dacă am fost îndemnat să o fac, cred că n-aş putea niciodată să scriu chick lit şi nici romane siropoase.

Ce cărți le-ați recomanda adolescenților?

Tot ce scriu eu, ca să fiu egoist sau tot ce le place dacă răspund cu sufletul deschis.

În general despre ce este vorba în romanele d-voastră?

Depinde de tipul de roman: călătorii în timp şi pulbere de stele pentru cele SF şi crime, multe crime şi rezolvarea lor în cele poliţiste.

Când ați început să citiți? Și ce carte v-a marcat?

În primele clase. M-au marcat „Alexandria” şi romanele lui Jules Verne

Un sfat pentru citiori.

Să citească scriitori români contemporani.

Vă mulțumesc d-le Someșan pentru timpul acordat pentu a răspunde întrebărilor.

Cu stimă,

Florinela

Lasă un răspuns

