Recenzie La limită de Diana Farca

12900020_495722450630109_520061514_n[1]Titlu: La limită

Autor: Diana Farca

Editua: Marineasca

Anul apariției: 2015

Număr de pagini:205

„părea elegantă, dar deloc puritană, adică exact ceea ce căutam eu atunci, pentru o dată, eventual încă o dată și – puțin probabil – altă dată”

Autorii români sunt talentați, au o minte sclipitoare și o scriere minunată. Trebuie să-i promovăm, să-i descoperim și mai ales să le citim lucrările publicate.

În ultima perioadă de timp am citit câteva cărți scrise de românii noștri care m-au impresionant într-un mod plăcut și una dintre cărți este  a Dianei Farca .

Am descoperit o carte care are ca personaje principale două personaje diferite ca personalitate și ca vârstă. Însă în urma acestor obstacole între protagoniștii noștri se leagă o strânsă legătură de prietenie, care nu se va destrăma foarte ușor.

Cel mai mult m-a impresionat la această carte  stilul foarte simplu al Dianei și modul ei de a transpune sentimentele personajelor astfel încât să fie ale tale, să le simți cu adevărat.

Intrând la început într-o lume necunoscută, care pe parcurs m-a uimit prin relația dinte mamă și fiu, un băiat și un bătrân, care în urmă cu mult timp își pierduse persoanele cele mai dragi.

La limită e primul meu roman de ficțiune, care surprinde lucrurile fără de care oamenii nu pot trăi și lucrurile cu care aceștia nu pot trăi. Textul reprezintă o călătorie fascinantă în viețile celor puși față în față cu abandonul, care înlocuiesc suferința cu acceptarea. Am scris cartea departe de acasă, în Suedia. Gerul năprasnic și distanța de oamenii iubiți te inspiră. Scrisul mi-a fost terapeut. Nu mă pierdusem, însă m-am regăsit printre rânduri. Sper ca romanul să vă ajute să vă redefiniți limitele!

La limită este un roman al regăsirii, al iubirii și al  dezvoltării personajelor principale. Prezintă evoluția bătrânului Bert, până ce-l întâlnește pe tânărul Alexandru în vârstă de 10 ani, care evoluează frumos și ajunge un pianist de renume.

La limită este un bildungsroman minunat, care prezintă întâmplări care îți vor da de gândit și îți vor deschide ochii asupra unor probleme din viața oamenilor contemporani. Vom urmări întâmplările care îi vor marca viața bătrânului Bert și problemele care i se întâmplă în viață până când îl întâlnește pe Alexandru, un băiat fără tată și care va ajunge un om important al muzicii.

Diana Farca o autoare darnică în legătură cu descrierea întâmplărilor și trăirea interioară a personajelor. Un talent și o voce importantă a literaturii contemporane române. Stilul, frazele și cuvintele sunt impecabile.  Nu vei reuși să-ți dai seama când termini cartea, și mai ales, câte lacrimi de tristețe sau de bucurie ai vărsat.  Vă spun din proprie experiență, deoarece am plâns, am râs sau m-am bucurat alături de aceste personaje, chiar dacă ștaim că tot ce se întâmplă nu e adevărat.

Cu cât citesc mai multe cărți scrise de români noștri cu atât îmi doresc să citesc mai multe , prin simplu fapt că sunt ingenioși și talentați. De ce vă întrebați oare? Fiindcă  au talent și încă mult. Descopăr cărți care te uimesc prin complexitatea lor , prin acțiune și prin caracterele personajelor, care devin automat cărțile mele preferate. Iar La limită este una din aceste cărți.

Te uimește cât este de bine construită și cât de bine este conturată acțiunea, răsturnările de situație și personajele.

Nu te vei opri din citit, până nu vei ajunge la ultimele rânduri, cu lacrimi în ochi și cu un zâmbet scurt în colțul gurii.

Ce să mai spun despre carte? Chiar nu știu cum să vă conving să o citiți, fiindcă n-am cuvinte să descriu ce am simțit pe parcursul lecturii. Cu câtă intensitate am trăit întâmplările personajelor. Că am rămas cu un gust dulce-amar când am terminat-o de citit? Că aș dori o continuare să aflu ce se mai întâmplă cu d-l Bert și Alexandru?

Credeți că am acceptat așa ușor că s-a terminat această carte? Nu, e răspunsul. Și cred că așa o să pățiți și voi. Dacă n-o să vă placă, puteți da vina pe mine, pentru că v-am îndemnat să-i parcurgeți filele. Însă sper să  nu se întâmple lucrurile care le-am menționat în rândurile de mai sus  și să vă placă câtuși de puțin.

Aveți ce învăța din acest roman: să vă iubiți țara în care v-ați născut și să o apreciați, să vă iubiți părinții,chiar dacă vă tachinează, să apreciați persoanele dragi de lângă voi și, cel mai important lucru, să nu încercați să vă faceți rău după ce pierdeți pe cineva drag.

Când cineva vine în viața voastră și încearcă să vă ajute, acceptați ajutorul deoarece vă atrage atenția de la gândurile voastre și vă ajută să vă limpeziți mintea.

Nu știu cum să închei recenzie aceasta, însă vă dau un sfat în legătură cu cărțile scrise de autorii noștri. Să citiți cât mai multă literatură română , să le acordați o șansă acestor persoane, care își dau silința pentru a crea o literatură proprie și pentru a promova cultura română.

„de mic mă îngrozesc clovnii cu râsul lor, fie nebun, fie trist, ascuns sub o expresie machiavelică, în contrast cu machiajul strident”

„mi-a explicat că o căsnicie nu e nimic altceva decât o pereche de șosete, care – dacă s-au descusut – pot fi cusute la loc, în loc să fie aruncate la coș și-nlocuite rapid cu o pereche nouă […] pentru ea care avea experiența a două războaie[…] cârpirea șosetelor era singura soluție viabilă […] asta nu este o justificare plauzibilă pentru a continua o relație bazată pe minciună, pentru a nu-ți dezamăgi mama, bunica, verișoara…”

„până la urmă, a făcut ce face orice femeie visătoare, care se îmbată cu apa rece: îl așteaptă o viață pe Făt-Frumos, pentru ca – în final – să se căsătorească cu un bărbat bun cu un job stabil”

„pentru că ești o femeie în toată firea, ți se pare acum stupid că ai fost încurajată, când erai mică, să crezi în prințese și în finaluri fericite, dar crede-mă, nu e nimic mai înțelept decât să crezi în continuare în basme […] doar așa, ele pot deveni realitate” – idee pe care o împărtășesc întocmai.

Cu stimă,

Florinela

Lasă un răspuns

