Recenzie „Îți voi dărui soarele” de Jandy Nelson

Autoare: Jandy Nelson

Editura: Epica

Anul apariției: 2015

Număr de pagini: 416

„-Acceptă misterul, domnule profesor.

-Eu m-am căsătorit cu misterul, doamnă profesor.”

Jandy Nelson este o autoare minuntă și pot să spun că după terminarea acestui roman, am știut că îi voi citi toate cărțile care o să le publice, deoarece stilul și subiectele abordate de ea sunt foarte frumoase.

Prima dată când am auzit de „Îți voi dărui soarele” a fost când a apărut în străinătate, dar, n-am știut când am s-o citesc, însă momentul a sosit atunci când am aflat că editura Epica o s-o publice și la noi . Am așteptat cu nerăbdarea și când am avut-o în mâini nu mai aveam răbdare să îi descopăr povestea. O carte care abordează subiecte delicate, unul ar fi viața a doi adolescenții după moartea mamei lor.

Jude și fratele ei geamăn, Noah, sunt extrem de apropiați. La vârsta de treisprezece ani, îl găsim pe Noah, un băiat singuratic, retras, care desenează întruna și care se îndrăgostește de carismaticul băiat din vecini, în vreme ce neastâmpărata Jude este plină de semne de bună purtare, se dă cu un ruj roșu aprins și vorbește întruna, ca pentru amândoi.
Trei ani mai târziu, însă, la șaisprezece ani, Jude și Noah de-abia își mai vorbesc. Între cei doi gemeni s-a petrecut un lucru care a reușit să-i trimită pe fiecare pe căi diferite și dramatice în același timp… asta până când în viața lui Jude își fac apariția un băiat chipeș, arogant și distrus, și încă o persoană – o forță nouă și imprevizibilă.
Primii ani sunt relatați de către Noah. Povestea anilor de mai târziu îi aparține lui Jude. Însă gemenii nu știu că fiecare deține doar o jumătate din poveste, iar dacă s-ar putea regăsi unul pe celălalt, ar avea șansa de a crea din nou lumea pe care au pierdut-o.

Acest roman captivant al autoarei bestsellerului Cerul e pretutindeni te va face să plângi, să râzi și să rămâi fără suflare – adeseori în același timp.

Romanul este scris într-o perspectivă duală reprezentată de gândurile și întâmplărilor gemenilor Noah și Jude. Care sunt total diferiți prin comportament și prin înfățișarea lor. Noah este un băiat care îi place să deseneze și să se plimbe prin pădure, mai ales să petreacă timpul singur. Jude este opusul fratelui ei geamăn îi place să se ducă la petreceri, să fie în cenntrul atenției și să fie înconjurată de prieteni. Însă după moartea mamei lor cei doi gemeni devin foarte distanți unul cu altul, nu-și mai vorbeasc , iar legătutra dintre mințile lor se pierde.

Jandy Nelson este o scriitoare foarte talentată. Îmi place cum descrie întâmplările, acțiunea și gândurile personajelor printr-un ton foarte jucăuș. Stilul ei de scriere este foarte frumos și simplu. Cu siguranță îți va plăcea cum scrie, deoarece te vei îndrăgosti efectiv de modul ei de a descrie trăirile interioare ale personajelor și întâmplările tragice prin care trec. Astfel încât să te facă să te întristezi de tot ce pățesc aceste protagoniști noștri. Știe cum să te facă să stai aproape de personaje, chiar dacă nu le suporți.

În centrul acțiunii îi avem pe cei doi gemeni, fiecare având câte un talent aparte. Noah îi place să deseneză, făcând niște desene extraordinare și Jude face sculpturi. Acest lucru o determină pe mama lor să-i înscrie la o școală de arte după ce vor termina gimnaziul. Însă un lucru foarte tragic îi va marca pe acești doi adolescenții și le vor schimba traseul care îț vor parcurge mai departe, până îți vor da seama cât de mult au nevoie unul de celălalt ca să elucideze misterul care înconjoară acest tragic eveniment.

Noah este un băiat timid, care desenează ori unde , unele desene le face chiar în minte și se dedică cu totul acestei arte, însă destinul îl duce pe câi nebănuite și intră la un Liceu Sportiv.Devine un băiat mai energic și îți petrece timpul cu noi lui prietnii. Jude, o fată energică, care își făcea mulți prieteni, își petrecea cel mai mult timp cu prieteni ei, însă după ce intră la Liceul de Arte, își petrece majoritatea timpului lucrând pentru școală și încercând să repare relația dintre ea și fratele ei geamăn. Îți dă seama cât de mult s-au schimbat legătura dintre ei doi, după ce mama lor a plecat din viața lor.

Acțiunea este  frumos scrisă și îmi place foarte mult cum a prezentat autoarea gândirea personajelor principale. Chiar dacă este scrisă dintr-o perspectivă duală, aceasta se completează una cu cealaltă, astfel încât unele informații sunt într-o legătură foarte strânsă. Spre finalul romanului această perspectivă se intersectează și devină una singură, deoarece cei doi frați îți dau seama că nu pot să se ocolească mereu și trebuie să-și spună secretele care îi depărtează așa de mult. Un fir foarte ușor de urmărit și să-ți dai seama cât de repede o citești. Întâmplările care se petrec îți dau de gândit și că trebuie să-ți dai seama cât de importantă este legătura dintre copii și mamelor și cât de mult se schimbă copii după ce mama lor nu mai este lângă ei.

Felul cum a descris sentimentele și gândirea personajelor este foarte frumoasă. Ai să-ți dai seama că te transpuni în lumea personajelor și ai să simți prin ce trec ele. Ai să râzi, plângi sau enervezi împreună cu protagoniști noștri. Pe unii ai să placi mai mult pentru alegerile făcute, pe alți mai mai puțin, însă ai să-ți dai seama că nimeni nu-i perfect și poți învăța din greșelile lor.

Recomand cu mult drag această carte pentu cei care vor să descoperă întâmplările care îi marchează pe Jude și Noah. Un roman care are de toate și e numai bun pentru după amiezele de iarnă pentru a te relaxa după o zi încărcată

,,O magnifică și briliantă explozie de culoare. A citi-o reprezintă însăși experiența transformării din copil în adult.”
– Entertainment Weekly
,,Redată cu măiestrie.”