Recenzie: Legaminte de Ally Condie

Titlu: Legăminte

Autor: Ally Condie

Editura: Litera

Anul apariției: 2011

Număr de pagini: 320

Ȋn mine se duce o luptã între cele douã dorinţe: cea de a fi în siguranţã şi cea de a şti. Nu-mi dau seama care va învinge.

Am dorit să citesc de mult această carte, deoarece am auzit foarte multe lucruri bune și mai puțin bune despre această distopie. Însă am făcut abstracție de la toate părerile auzite și citite și am intrat oarbă în această lume creată de Ally Condie. Pot să spun că lumea aceasta este minunat construită cu un subiect foarte interesant și bine conturat.

După primele capitole citite n-am mai putut s-o las din mâna efectiv, dar abia ieri am reușit să o termin după o perioadă încărcată la școală. Am încecat să-i fac aseară recenzia, dar n-am reușit. De ce oare vă întrebați? Fiindcă finalul și întâmplările m-au bulversat. M-au lăsat cu un gol în stomac, efectiv. Cartea s-a ridicat la măsura așteptărilor mele și abia aștept să citesc continuarea.

În lumea în care trăiește Cassia, nimic nu este lăsat la voia întâmplării. Cineva – Societatea – hotărăște pentru toți: ce să mănânce, cu ce să se îmbrace, cu cine să se căsătorească sau unde să lucreze. Când Cassia află că cel mai bun prieten al ei îi va fi Pereche, consideră această alegere perfectă. Nu pentru mult timp însă, căci imaginea care-i apare pentru o fracțiune de secundă pe microcardul ce conține date despre Perechea ei aparține unui alt băiat…

Viața ei de până acum, atât de atent rânduită, este complet dată peste cap, iar consecințele acțiunilor ei nu se lasă mult așteptate. Legăminte este prima carte dintr-o trilogie despre riscurile asumate în numele iubirii, despre prietenie, speranță și curaj.

Autoarea are scrierea foarte lejeră și simplă. Știe să se joace cu sentimentele tale, să te facă să plângi, să râză și să urăști Societatea. Un lucru care îmi place la acestă autoare este cum descrie sentimentele și trăirile interioare a personajelor principale. Te face să înțelegi prin ce trec, să le compătimești pentru lucrurile groaznice prin care trec. Din cauza scrisului foarte simplu este ușor să străbați acțiunea, fără mari bătăi de cap și s-o înțelegi foarte bine.

Acțiunea foarte bine construită și o intrigă fascinantă. Pot să spun cu mâna pe inimă că e o carte superbă. Pur și simplu o s-o iubești!

Întâmplările romanului se petrec într-un viitor în care oamenii sunt conduși și manevrați de Societate. Acestă Societate le alege slujbele, partenerii de viață și le oferă și masa zilnica. Fiecare abatere de la o regulă poate să-ți distrugă viața și viitorul. Din simplu cetățean poți ajunge o Aberație( nu au voie să aibe slujbe foarte bune și nu au voie să se căsătorească). Iar fiecare casă este ascultată cu ajutorul microfoanelor amplasete în intriorul ei.

Personajele sunt foarte bine și frumos conturate. Din toate cel mai mult îmi plac Cassia și Ky. Aceștea doi se potrivesc de minune, însă Societatea nu le pemite să fie împreună. Cassie o fată frumoasă, isteață și foarte timidă. O frământă multe întrebări legate de conducerea statului și de ce trebuie să se comporte așa cu ei, deoarece sunt monitorizați la tot pasul.

O mulțime de sentimente care o bulversează, îi dau de gândit.

Nu știe ce să mai creadă despre lumea în care trăiește. O înteabă pe mama ei și pe Ky cum era înafara statului. Încetul cu încetul își dă seama de diferențele dintre lumile acestea diferite.

Lumea în care trăiește Cassia e o lume egoistă, o lume în care se bazează doar pe sortare electronică, fără să se gândească la sentimentele oamneilor. Se bazează doar pe raționamente și porți, muncă și iarăși munca, pedespe pentru încălacrea regulelor (cel mai grav e să devii Aberație). Până și pertenerul de viață îți este ales de Societate, prin crietriul că au hobby-urile și activități comune.

Ca orice iubitoare de cărți distopice pot să spun că romanul acesta a devenit una din cărțile mele preferate. Acum aștept cu sufletul la gură să citesc continuarea acestei cărți și sper să ajungă la nivelul așteptărtilor mele.

Celor care le plac cărțile distopice, seria Legăminte este una pe placul vostru. O lume fascinantă, cu multe răsturnări de situație, iubiri adolescentine și o lume condusă doar de oameni fără sentimente. Dacă nu o să vă placă, vă las să-mi faceți capul calendar din cauza acestui lucru.

Odată ce-ți dorești ceva, totul se schimbă. Acum vreau totul. Mai mult, și mai mult, și mai mult. Vreau să-mi aleg locul de muncă. Să mă căsătoresc cu cine doresc. Să mănânc plăcintă la micul dejun și să alerg pe o stradă adevărată, nu pe bandă. Să fug când vreau și să încetinesc când vreau. Să hotărăsc ce poezii am chef să citesc și ce cuvinte tânjesc să scriu. Vreau atât de multe lucruri. Atâtea, încât sunt ca o apă, un râu de dorințe în forma unei fete pe nume Cassia.

Mărturisirea adevărului e un echilibru fragil: cât de mult să zici, cât să ascunzi, care adevăruri vor durea, dar nu vor distruge, şi care vor provoca răni prea mari pentru a se vindeca vreodată.

Mulțumesc editurii Litera pentru că mi-au oferit Legăminte de Ally Condie pentru recenazie.